Scala aan documenten
Schrik niet als je een interessante aanbesteding aanklikt op een aanbestedingsplatform. De kans is groot dat je meer dan 10 verschillende bestanden aantreft. Daarnaast is er niet altijd een eenduidige volgorde van stukken en terminologie in de aanbestedingspraktijk. Het is daarom lastig om in korte tijd alle relevante informatie te verzamelen uit alle stukken.
Wat kan ik aantreffen?
De meeste relevante informatie vind je in de leidraad. Hierin is vaak informatie te vinden over de aanbesteder, de aan te besteden opdracht, het procedureverloop, de geschiktheidseisen en de gunningscriteria.
Veelal wordt er in de leidraad verwezen naar andere documenten, zoals inkoopvoorwaarden, de conceptovereenkomst of een prijzenblad. Om alle informatie uit al deze documenten goed te analyseren is het vaak verstandig om een checklist te maken. Zo breng je structuur aan en hoef je niet alle documenten door te spitten.
Documenten kunnen wijzigen!
Het komt regelmatig voor dat aanbesteders hun documenten gedurende de aanbesteding wijzigen. Je ontvangt hier vaak een notificatie van in de berichtenbox van het platform. Check dit regelmatig, want het kan dus voorkomen dat reeds uitgeprinte stukken verouderd zijn!
Ontbreken van relevante informatie
Indien er relevante informatie ontbreekt, dan is het vaak mogelijk om in de Nota van Inlichtingen hier vragen over te stellen. Stel tevens vragen als u twijfelt over hoe u bepaalde zinnen dient te interpreteren. Onjuiste aannames kunnen verstrekkende gevolgen hebben.