Klant is middelpunt
Verplaats je bij het schrijven van de aanbieding in de aanbesteder. Welke meerwaarde laat je als bedrijf achter? En wat is de meerwaarde van je aanbieding? Op deze vragen geven wij hieronder antwoord.
Meerwaarde van het bedrijf
Vaak beschrijft een bedrijf in algemene woorden een scala aan werkzaamheden die zij uitvoert in verschillende sectoren voor verschillende opdrachtgevers. Deze aanbesteder raakt hier niet van onder de indruk. Zij wil weten welke kennis, ervaring en expertise je kunt inbrengen ten aanzien van dit specifieke project.
Meerwaarde van je aanbieding
Een aanbesteder wil iets bereiken en daarom zet zij een aanbesteding in de markt. Welk probleem heeft de aanbesteder, bijvoorbeeld als de kwaliteit onvoldoende is? Probeer jezelf ook af te vragen wat de aanbesteder wil bereiken. Dit doel is vaak een hoger doel dan alleen een product of een dienstverlening inkopen. Schrijf je verhaal naar dit hogere doel toe. Spreek in duidelijke taak welke werkwijze je hebt ten aanzien van dit specifieke project. Beschrijf vervolgens wat deze werkwijze oplevert voor de aanbesteder. Tot slot benoem je welke doelstellingen de aanbesteder vervolgens kan realiseren.
Je hebt het dus over: 1. De specifieke inkoopbehoefte. 2. De kenmerken en voordelen van jouw werkwijze voor de aanbesteder. 3. Wat de aanbesteder als eindresultaat heeft. Anders gezegd: benoem niet wat je aanbiedt, maar wat de aanbesteder geleverd krijgt.
Drie voorbeelden:
Goed: U ontvangt de agenda 2 week van tevoren. Fout: Wij verzenden de agenda 1 week van tevoren.
Goed: U krijgt 5 jaar garantie op de sprinklerinstallatie. Fout: Wij bieden u 5 jaar garantie.
Goed: Na ingebruikname verbruikt u 15% minder energie. Door deze oplossing daalt u energienota. Fout: Dit product zal uw energiekosten doen dalen.